Matkustajakoneen KAL 902 pakkolaskupaikka Korpijärvi Louhi Viena

Paikka:

Matkustajakoneen KAL 902 pakkolaskupaikka Korpijärvi Louhi Viena

ID:

009088012

Sijainti:

Kuvaus:

Kylmän sodan ilmapiirissä Neuvostoliiton torjuntahävittäjä ampui kaksi ohjusta kohti eteläkorealaista matkustajakonetta Kuolan niemimaan ilmatilassa huhtikuussa 1978. Matkustajakoneeseen tuli osuma ja sen seurauksena paineistukseen vuotoja. Kuitenkin koneen lentäjä onnistui tekemään pakkolaskun Korpijärven jäälle Louhen lähistölle (koordinaatti).

Matkustajakoneen lento oli Korean Airlinesin lento KAL 902 reitillä Pariisi-Anchorage-Soul. Reitti kulki siis Pariisista pohjoiseen ja mm. Islannin ja Grönlannin kautta. Islannin paikkeilla koneen navigointijärjestelmään tuli kuitenkin vika, jota ei huomattu eikä ymmärretty. Koneen suunta alkoi kiertyä oikeaan niin, että kohta kone lensi Huippuvuorten ylitse ja sieltä edelleen kiertyen etelään. Tällöin se alkoi lähestyä Kuolan niemimaata ja Neuvostoliiton ilmatilaa.

Näin matkustajakone siis lensi pohjoisesta kohti Kuolan pohjoisrannikkoa. Tällöin venäläinen Suhoi Su-15 -hävittäjä lähetettiin tunnistamaan ja torjumaan konetta. Vaikka lähestyvä kone oli tunnistettu siviilikäytössä olevaksi matkustajakoneeksi tyyppiä Boeing 707, NL:n ilmapuolustus käski ampua sen alas. Neuvostohävittäjä ampui kaksi ohjusta, joista toinen meni ohi, mutta toinen osui vasempaan siipeen vaurioittaen sitä. Sirpaleet tappoivat kaksi matkustajaa. Osuma vaurioitti konetta sen verran, että se syöksyi 10 kilometrin korkeudesta noin 1,5 kilometrin korkeuteen. Samalla se katosi hävittäjälentäjän näkyvistä ja Neuvostoliiton ilmapuolustuksen tutkilta.

Matkustajakone lensi vielä noin puolitoista tuntia etsien sopivaa laskeutumispaikkaa lukuisten järvien täplittämästä maastosta. Sitten kapteeni Kim Chang Ky miehistöineen teki hallitun pakkolaskun Louheen Korpijärven jäälle. Oli huhtikuun 20. päivän iltahämärä kellon näyttäessä Moskovan aikaa hieman yli kello 23:a. Koneessa oli 12 miehistön jäsentä ja 97 matkustajaa, joista siis kaksi oli kuollut ohjusiskussa.

Seuraavana päivänä venäläiset löysivät koneen, ja matkustajat vietiin helikoptereilla Vienan Kemin kasarmeille. Heidät vapautettiin pari päivää myöhemmin, ja kuljetettiin Murmanskiin, josta oli lento Helsinkiin. Sieltä heidät haki eteläkorealainen lentokone Souliin.

Matkustajakoneen kapteeni ja miehistö pidätettiin, heidät kuulusteltiin ja vapautettiin myöhemmin.

Venäläiset purkivat koneen osiin ja raijasivat osat metsän halki tuoretta raivaamaansa hakkuulinjaa pitkin kolmen kilometrin päähän Louhen rautatieasemalle. Sieltä osat kuljetettiin tavarajunalla Kantalahteen, missä matkustajakone ja sen järjestelmät sitten perinpohjin tutkittiin mm. teknologian kopiointitarkoituksessa. ENa 2017.

Animaatio lennon KAL 902 vaiheista (kesto 3:51):


https://vimeo.com/84966308

Sijanti kartalla:

Ladataan karttaa..