Kobona Elämän tie Laatokan itäranta

Paikka:

Kobona Elämän tie Laatokan itäranta

ID:

009028004

Sijainti:

Kuvaus:

Kobona on kylä Laatokan etelälahden itärannalla. Siitä tuli saarretun Leningradin strategisen huoltoreitistön eli ns. Elämän tien tärkeä logistinen keskus Toisessa maailmasodassa.

Elämän tiellä yleisesti tarkoitetaan useampaa huoltoreittiä Laatokan eteläosan kautta Leningradiin ajalla syyskuu 1941 - helmikuu 1944. Avoveden aikaan liikenne tapahtui laivoilla Kobonasta ja Novaja Ladogasta Laatokan länsirannan Osinovetsin satamaan. Talvella Laatokan ylitti Kobonasta alkanut noin 25 kilometrin pituinen jäätie länsirannalle Vaganovoon ja Kokkorevoon. Ja näistä Laatokan länsirannan pisteistä liikenne edelleen Leningradiin tapahtui sekä kuorma-autoilla että junilla. Lisäksi kaupunkia huollettiin kuljetuskoneilla ilmateitse. Kun puna-armeija mursi Leningradin saarron Pähkinälinnan alueella tammikuussa 1943, lisähuoltotie ja -rata rakennettiin vallatun rantamaan kautta Neva-joen yli ja edelleen Leningradiin.

Tämä logistinen kokonaisuus eri vaiheineen muodosti Elämän tien.

Kobonan kautta kuljetettiin toisaalta merkittäviä määriä sotamateriaaleja ja joukkoja Leningradiin sekä toisaalta evakuoitiin siviiliväestöä selustaan syksyn 1941 ja kevään 1944 välisenä aikana. Ensimmäinen saattue, joka käsitti 60 kuorma-autoa, lähti Kobonasta Laatokan yli 23.11.1941. Kylään rakennettiin Leningrad-Olhava-radalta 34 km pitkä sivuraide helmikuussa 1942. Kesällä 1942 kylään ja rannikolle siitä pohjoiseen rakennettiin seitsemän pitkää laituria, ruopattiin väyliä, rakennettiin kolme lastausasemaa radan varteen sekä järjestettiin bensiinin ja öljyn varastointi, yms.

Vuosina 1941-42 Laatokan vedenpinta oli tavanomaista tasoaan 1-2 metriä alempana, ja tällöin Kobonasta luoteeseen työntyvä Karedžkajan kynnäs oli leveänä näkyvillä, ja tiivis hiekkaranta ulottui 15 kilometrin päähän kylästä luoteeseen. Siihen oli hyvä järjestää satamatoiminnot, ja tämä seikka myös lyhensi Laatokan etelälahden yli kulkeneen jäätien pituuden noin 25 kilometriin, mikä tarkoitti kuorma-autolle tunnin ajoa suuntaansa.

Kun puna-armeija mursi Leningradin saarron Pähkinälinnan alueella tammikuussa 1943, Kobonan strateginen merkitys logistisena keskuksena alkoi vähetä, raiteet purettiin pois ja puiset satamalaiturit jäivät silleensä.

Elämän tien erääksi symboliksi on nostettu GAZ-AA-kuorma-auto, jota valmistettiin Neuvostoliitossa amerikkalaisen Ford Motor Companyn lisenssillä. Auton vaihteistossa oli neljä vaihdetta eteenpäin ajamiseen ja yksi peruuttamiseen, sen moottori kehitti maksimissaan 40 hevosvoimaa, ja lavalle mahtui kuormaa 1500 kg. Neuvostoliitto valmisti tätä autoa 985 000 kappaletta vuosina 1932-50.

Eräs GAZ-AA nostettiin Laatokan pohjasta maaliskuussa 2014, kunnostettiin ja laitettiin jalustalleen Kobonaan (koordinaatti) saman vuoden Voitonpäivään mennessä. Muistomerkin vieressä on Hotelli Merirosvolippu, jonka tiloissa on yksityinen sotahistoriallinen Elämän tie -museo: http://roger.spb.ru

ENa 2018.

Sijanti kartalla:

Ladataan karttaa..