V2 rakettien koeasema

Paikka:

V2 rakettien koeasema

ID:

049002007

Sijainti:

Kuvaus:

Historiallis-tekninen museo Peenemündessä. Käytännössä nimen taakse kätkeytyy museo, joka esittelee V1 ja V 2 aseiden kehittämistä Peenemündessä ja niiden käyttöä II maailmansodassa. Museon myymälässä on kiinnostavia sotahistoriallisia julkaisuja, joita ei juuri muualta löydä.
Peenemündessä koottiin myös alkeellista V - 1 ohjusta, laite oli maailman ensimmäinen risteily ohjus. Osat V-1 ja V-2 tehtiin taktisista syistä eri paikoissa olevissa tehtaissa, laiteet koottiin täällä. V - 1 ohjuksia rakennettiin melko tarkkaan 30000 kpl. Niiden ohjaus toimi ilman mitään kauko ohjausta, suunta saatiin gyroskoopin ja magneetti kompassin yhdistelmästä, lento aika tuli taas ohjuksen keulassa olevasta potkurista, joka pyöritti ennalta asetettua kellolaitetta, kun aika tuli täyteen pieni panos räjäytti korkeusvakaimen ja sai koneen syöksyyn.
V-1 moottorina oli ns. sysäysputkimoottori toiselta nimeltään patomoottori. Moottori vaati alkuvauhdin toimiakseen ja siksi V-1 koneille rakennettiin katapulttirata. V-1 laitteen paino oli laukaisuhetkellä 2200kg, sen toimintasäde 200 - 210 km, lentokorkeus maksimissaan 1000m ja alimmillaan 100m. Laite kulki parhaimmillaan 670 km/h eli hyvällä hävittäjällä pärjäsi nopeudessa. Räjähdysainetta se otti 850kg (Amatolia). V-1:n valmistuskustannukset olivat 10:s osa kaksimoottorisen pommikoneen rakentamisesta. Ohjus oli 7,73 m pitkä ja 1,42 m korkea. Rungon halkaisija oli 825 mm, siipien kärkiväli 5,33 metriä. Laite ei ollut kovin tarkka, johtui alkeellisesta suunnistus laitteista.
V-1:den laukaisuasemia oli pääasiassa länsi-Euroopassa Belgia, Hollanti ja Ranska, V - 2 ohjukset laukaistiin pääosin Peenemündestä.
V2-raketti oli ensimmäinen ballistinen ohjus joka ylitti ulkoavaruuden rajana pidetyn 100 km rajan. Raketti oli huomattavasti monimutkaisempi ja tietenkin kalliimpi kuin V-1:n. Raketin ohjaus oli järjestetty gyroskooppien avulla, järjestelmä oli kovin epätarkka, 200 - 300 kilometrin päässä olevaan maaliin osuminen oli enemmänkin hyvää tuuria kun mitään muuta. Ympyrä mihin raketti yleensä pystyi, oli noin 30 km halkaisijaltaan.
Lentonopeus oli 5400 km/h, lentoradan lakikorkeus siinä 100 km kohdalla ja lento aika hieman yli minuutin. Suurin ongelma oli lähes 13 tonnia painava raketti lähtemään suoraan alustaltaan. Monessa dokumetti elokuvassa raketti joko kaatuu heti irrottuaan laukaisualustaltaan tai nousee vähänmatkaa ja putoaa lähes samaan paikkaan.
V2 käytti polttoaineena alkoholin ja veden sekoitusta, nopean palamisen varmistamiseksi käytettiin nestemäistä happea. Vettä ja alkoholia oli 3800 kg ja nestemäistä happea 4900 kg. Polttoaine syötettiin kovalla paineella palotilaan yli tuhannen suuttimen kautta.
Alkoholi valmistettiin perunasta paikalla olevassa suuressa tehdasrakennuksessa, täällä koottiin suurinosa V-1 ja V2:sta.

Osoite: Im Kraftwerk, 17449 Peenemünde. Kohdemerkki osoittaa risteystä, missä on pysäköintipaikka. Museon lähellä on myös neuvostoliittolainen sukellusvene museoituna.

 


Sijanti kartalla:

Ladataan karttaa..