Podporozen rautatiesilta Syväri

Paikka:

Podporozen rautatiesilta Syväri

ID:

009085001

Sijainti:

Kuvaus:

Jatkosodan hyökkäysvaiheessa suomalaisjoukkojen kärki eteni Muurmannin radan sillan pohjoispuolelle 8.9.1941. Tällöin silta oli vihollisen vahvasti varmistama mm. pst-tykeillä. Tässä tilanteessa 17.Divisioonan II/JR 13 sekä I/JR 34 ja II/JR 34 menivät kuusi kilometriä alempaa Syvärin yli ja valtasivat rautatiesillan etelärantaa pitkin vyöryttäen 12.9. Tämän tapahduttua III/JR 34 tuli rautatiesiltaa pitkin joen yli, vaikka sillan keskiosa oli nostettu ylös 2-2,5 metriä. Sillan ylityksessä käytettiin pioneerien valmistamia syöksytikkaita. Sitten hyökkäystä jatkettiin Podporozen kaupunkiin niin, että kaupunki oli kokonaan joukkojemme hallussa 18.9. mennessä. Samana päivänä vihollisen pommikone sai osuman rautatiesillan pohjoispään torniin, joka luhistui. Sillan keskikansi onnistuttiin kuitenkin laskemaan tasoon.

Tämä teräskaarisilta oli rakennettu Muurmannin rataa varten vuonna 1916. Sillan kaaren jänneväli oli 110 metriä, ja koko rakenne on tehty amerikkalaisten piirustusten mukaan. Sen molemmissa päissä ovat parikymmentä metriä korkeat tornit. Väkipyörien ja vaijerien avulla sillan keskikantta pystytään nostamaan kymmenen metriä. Tämä mahdollistaa korkeidenkin alusten kulun Syvärillä.

Syyskuussa 1941 pommitettu pohjoistorni ei vaikuttanut sillan käyttökelpoisuuteen. Pioneerijoukkomme varustivat sillan lankkukannella, ja hevosajoneuvot saattoivat kulkea sitä pitkin jo pari päivää pommituksen jälkeen. Marraskuun 1941 alkupuolella autotkin pääsivät kulkemaan sillalla, ja kuukautta myöhemmin myös rata oli kunnostettu. Tällöin junaliikenne ulotettiin Syvärin etelärannalle. Keväällä 1943 joen eteläpuolelle rakennettiin rantaan ulottuva pistoraide helpottamaan vesikuljetusten kuormauksia ja purkauksia.

Aunuksen Ryhmän joukot saivat 16.6.1944 käskyn vetäytyä viivyttäen kohti U-asemaa. Tällöin Syvärin eteläpuolisella rintamanosalla oli joukkoja runsaat kolme divisioonaa, jotka irtautuivat 17.-21.6. Syvärin pohjoispuolelle. Irtautuminen onnistui hyvin ja viholliselta salassa. Syvärin sillat hävitettiin välittömästi viimeisten omien joukkojen päästyä joen pohjoisrannalle. Muurmannin radan rautatiesilta tuhottiin kahdella räjäytyksellä 21.6.1944.

Miten mennä kohteeseen: sillan eteläpäähän, vanhan sillan kannatintuen luo, pääsee henkilöautolla Podporozen länsipuolelta pitkin uraa, joka lähtee pisteestä 60.921451, 34.119441. Sillan pohjoispäähän pääsee Nikolskin taajamaan vievältä asvalttitieltä pisteestä 60.935497, 34.084101. Tuota sillan suuntaan vievää metsäuraa on vahvistettu sillan kunnostustyömaan johdosta vuonna 2015. ENa 2017.

 


Sijanti kartalla:

Ladataan karttaa..