Mäkriän ent. rautatieasema Aunus
Paikka:
Mäkriän ent. rautatieasema Aunus
ID:
009090115
Sijainti:
60,942773, 33,116691
60°56'33,98"N, 33°7'0,09"E
60°56'33,98"N, 33°7'0,09"E
Kuvaus:
Rautatie Uuksusta Mäkriään 110 km rakennettiin Jatkosodan vuosina 1942-43. Tämä rata oli eräs ratkaisevimpia seikkoja Tali-Ihantalan suurtaistelun torjuntavoiton saavuttamisessa kesällä 1944, sillä rataa pitkin voitiin siirtää Kannakselle nopeasti mm. koko 17.Divisioona ja pääosat 11.Divisioonasta torjumaan vihollisen maahantunkeutumista.
Logistiikasta mainittakoon, että 17.D käytti kuljetuksissaan 31 junaa ja 1337 vaunua (ajalla 16.-23.6.44). 11.D käytti 20 junaa ja 889 vaunua (ajalla 21.-29.6.44; JR 30 kuormattiin Tokarissa).
Aunuksen radalla keskeinen kuormauspaikka oli Mäkriän asema, jonka paikka on osoitettu kartalla nuppineulalla. Ratapohja on asvalttitieltä pohjoiseen lähtevistä kahdesta urasta se eteläinen, eli se, joka alkaa teollisuustontin kohdalta. Aseman lastauslaiturien kivitukia näkyy maastossa entisen aseman kohdalla 100-150 metrin päässä asvalttitiestä.
Jatkosodan jälkeen venäläisten rakentama Mäkriä-Lotinapelto -rataosuus avattiin vuonna 1971, kun Lotinapellon silta Syvärin yli valmistui. Silta on siis yhdistetty rautatie- ja maantiesilta. ENa 2016.
Sijanti kartalla:
Ladataan karttaa..