I/KTR 4:n johdon kaatumispaikka Soanlahti

Paikka:

I/KTR 4:n johdon kaatumispaikka Soanlahti

ID:

009070060

Sijainti:

Kuvaus:

Sunnuntai 13.7.1941 muodostui Kenttätykistörykmentti 4:n I Patteriston johtajille kohtalokkaaksi, sillä he joutuivat maantiellä vihollisen väijytykseen ja kaatuivat.

Kyseisen päivän aamuna I/KTR 4 oli saanut marssikäskyn ja lähti liikkeelle Kuhilasvaarasta Soanlahdelle johtavaa maantietä pitkin aamupäivän aikana. Tavoitteena oli Laajan kylä, jonka piti jo olla omien joukkojen hallussa, näin oli saatu tietää. Maantien varren maastossa on runsaasti jyrkkäseinäisiä kalliokukkuloita ja niiden välisiä notkelmia. Oli olemassa aivan pieneksi arvioitu uhka siitä, että vihollisen taistelupartiot pystyisivät tarvittaessa kätkeytymään näiden kukkuloiden ja metsien katveisiin.

I/KTR 4:n komentaja, majuri Erkki Väänänen, patteristoupseeri, luutnantti Esko Raevaara ja lähettiupseeri, vänrikki Jaakko Riihiaho sekä autonkuljettaja-lähetti, sotamies Eero Myyrä lähtivät patteriston kärkenä kohti Laajaa. Noin kuuden kilometrin ajon jälkeen, pari kilometriä ennen Laajaa, autokunta joutui vahvan vihollispartion yllättämäksi. Vihollinen oli väijyksissä kahta puolen tietä ja avasi tulen. Väänänen haavoittui liikuntakyvyttömäksi. Raevaara ja Riihiaho jäivät puolustukseen auton ääreen ja käskivät kuljettaja Myyrää hakemaan apua.

Myyrä pääsi maantien ojaa pitkin ryömien palaamaan takaisin ja tapasi reilun parin kilometrin päässä patteristonsa väkeä. Koottiin pattereiden tulenjohtueet ja yhden tulipatterin miehistö ja ryhdyttiin etenemään ketjussa kohti väijytyspaikkaa. Sieltä vihollinen avasi kiivaan tulen vastaan, eikä sen päivän aikana ollut mahdollista vallata tuota vihollisen edullista asemaa. Vasta seuraavana päivänä saatiin vihollinen karkotettua väijytyspaikastaan. Väänänen, Raevaara ja Riihiaho löydettiin kaatuneina auton viereltä.

Saman väijytyksen kohteeksi oli joutunut myös Raskas Patteristo 30:n johtoauto, joka ajoi aivan I/KTR 4:n auton perässä. Mittausupseeri, luutnantti Rainesalo kaatui. Patteriston komentaja, kapteeni Korpikoski, patteristoupseeri, luutnantti Martonen ja autonkuljettaja, korpraali Niemelä haavoittuivat. Tässä autossa vain kersantti Katajamäki selvisi ilman, että sai osumaa.

Tällä episodilla oli tiettävästi kahdenlaisia seuraamuksia: 1) Jalkaväkirykmentti 29 alkoi saada päälleen negatiivista varjoa yläjohtoportaissa, sillä rykmentin Jääkärikomppanian tehtävänä oli ollut puhdistaa maantien ympäristö Laajaan asti Koirinvaaran taistelun jälkeen. Maaston haravointi jäi vaillinaiseksi väärinymmärrysten vuoksi. 2) Toisaalla Jalkaväkirykmentti 50 I ja II P olivat epäonnistuneet Laajan kylän valtaamisessa 12.-13.7. Rykmentin komentaja, everstiluutnantti Yrjö Nahi oli ilmeisesti antanut esimiehilleen liiankin myönteisen tilanneselostuksen Laajan haltuunotosta. Tosiasiallisesti tapahtui kuitenkin niin, että Laajan valtasivat JR 29:n I ja II P vasta 14.7. illalla.  Nahi siirrettiin VI AK:n Henkilötäydennyskeskuksen päälliköksi, ja majuri Martti Ahosta tuli JR 50:n komentaja 21.7.1941. ENa 2017.

 

 

Sijanti kartalla:

Ladataan karttaa..